Dlaczego cukier i słodziki są niebezpieczne?

DLACZEGO CUKIER I SŁODZIKI SA NIEBEZPIECZNE

Dlaczego cukier i słodziki szkodzą naszemu zdrowiu?

Czym jest cukier rafinowany?

W procesie obróbki cukier pozbawiany jest wszelkich wartościowych dla naszego organizmu składników mineralnych. Pozostaje tylko jedno – słodki smak, który tak lubimy i ciężko nam bez niego żyć.

Bez niego nie wyobrażamy sobie życia, zjedzenia podwieczorku, wypicia kawy. Czy zdajemy sobie jednak sprawę, że jest szkodliwy dla naszego zdrowia?

Nadmiar cukru rafinowanego powoduje min:

  • Otyłość, a konsekwencji dalsze problemy zdrowotne spowodowane tym stanem rzeczy
  • Próchnicę zębów i konieczność ciągłych wizyt u dentysty, a co za tym idzie dodatkowe wydatki
  • Pobudzenie, szczególnie dobrze widoczne u dzieci, które biegają i krzyczą bez żadnego racjonalnego powodu
  • Osłabienie układu odpornościowego, a w konsekwencji kolejne choroby

Warto ograniczyć jego spożycie, lub też całkowicie wyeliminować go z naszej diety, jednak muszę zaznaczyć, że jest to bardzo karkołomne zadanie. Zapytacie dlaczego? Przecież mogę nie słodzić kawy, herbaty, nie jeść ciastek. Odpowiem – świetnie! Musicie tylko wiedzieć, że cukier znajduje się nie tylko w słodyczach, jest dosłownie wszędzie, w każdym produkcie go pełno! Robiąc zakupy w sklepie czy markecie możecie się o tym przekonać, trzeba tylko czytać etykiety.

Poniżej lista, z której pierwsza pozycja jest dla wszystkich oczywista, ale pozostałe? Spodziewalibyście się, że cukier występuje nawet w  majonezie czy ketchupie?

Produkty zawierające cukier rafinowany

  • Słodycze
  • Dżemy
  • Soki i napoje, nektary
  • Jogurty
  • Serki
  • Majonez
  • Musztarda
  • Ketchup
  • Płatki śniadaniowe
  • Musli

Trzeba w tym miejscu wspomnieć jeszcze o jednej bardzo istotnej rzeczy. Jeśli dany produkt nie zawiera cukru,( a jest słodki) to najprawdopodobniej ma w swoim składzie jeden lub nawet dwa jeszcze bardziej szkodliwe słodziki.

Czym właściwie są słodziki?

Cukier jest niezdrowy, szczególnie w większych ilościach, ale moim osobistym zdaniem słodziki są jeszcze gorsze. Są to syntetyczne środki słodzące, które różnią się od cukru rafinowanego dwiema rzeczami:

  1. Mają zdecydowanie mniejszy indeks glikemiczny niż znany nam wszystkim cukier.
  2. Mają mniej kalorii, co jest niezmiernie ważne dla osób dbających o figurę.

Najpopularniejsze i najczęściej stosowane słodziki to:

  1. Aspartam
  2. Acesulfam K
  3. Sacharyna
  4. Sukraloza

W tym miejscu chciałabym wyjaśnić jeden ważny aspekt, chodzi mianowicie o IG. Tajemniczo brzmi pomyślicie….

Czym jest właściwie skrót IG czyli indeks glikemiczny?

  1. Wszystkie produkty są uszeregowane względem tego jak szybko wzrasta poziom glukozy we krwi po ich spożyciu.
  2. Najmniejszy indeks glikemiczny mają produkty, po których poziom glukozy we krwi rośnie najwolniej, a najwyższy – najszybciej.

Znaczenie małego vs dużego indeksu glikemicznego

  • Jeśli poziom glukozy zacznie nagle bardzo szybko wzrastać, np. po zjedzeniu słodkiego batonika, zawierającego całe „tony” cukru, to równie szybko on spada i znowu czujemy się głodni. Wtedy sięgamy po kolejną słodką przekąskę i to jest niestety najlepsza droga do otyłości i innych przypadłości z nią związanych.
  • Z kolei jedząc produkty posiadające niski indeks glikemiczny, poziom glukozy po ich spożyciu wzrasta powoli, stabilizuje się i tez powoli spada. Dzięki temu, uczucie głodu nie powraca tak szybko, jak poprzednim przypadku, czujemy się syci i mamy energie aby zabrać się za wykonywanie np. nowego zlecenia dla klienta.

Co zamiast cukru rafinowanego?

Możliwości jest kilka. Osobiście polecam dwie:

  • Miód

    mój ulubiony, najzdrowszy, znany od wieków środek słodzący

Jeśli najbardziej znany to i jego właściwości nie powinny być dla nas tajemnicą. A jednak…. Czy wiecie, że miód, można w prosty sposób zepsuć, a dokładniej pozbawić zdrowotnych właściwości? Miód w temperaturze powyżej 40 stopniu Celcjiusza staje się tylko bardzo dobrym smakowo środkiem słodzącym, ale już bez żadnych dodatkowych korzyści dla naszego organizmu.

  • Cukier nierafinowany

    czyli taki, który nie jest poddawany procesowi rafinacji, dzięki czemu nie traci swoich naturalnych minerałów, takich jak wapń (zdrowe zęby i kości), żelazo (ważne szczególnie dla kobiet w ciąży i osób cierpiących na anemię), magnez (pomaga w przypadku uporczywych skurczów nóg)

Istnieje jeszcze kilka alternatyw dla naszego białego cukru rafinowanego, ale te dwie są to moje ulubione i szczególnie zachęcam do ich stosowania.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: